sep 15 2013

Traverz Ľadových štítov

Budíček o pol tretej, obložené chlebíčky na raňajky, posledná kontrola batohu, hviezdna nočná obloha. Presun na dohodnuté miesto mi na ceste spestruje safari v podobe líšok, laní, srnca a jedného macka. O pol piatej sa prehadzujem k Rasťovi do auta a v trojici vyrážame smer Tatry.

Spolu s brieždením prichádzame na miesto určenia, atmosféra zrodu dňa tu má úžasnú atmosféru. Po ranných rituáloch na parkovisku nastupujeme pred pol siedmou na zelenú značku zo Starého Smokovca. Južné svahy Slavkovského masívu majú v rannom svetle oranžový, až jesenný nádych. Pred siedmou míňame na Hrebienku niekoľkých ranných bežcov a po červenej pokračujeme ďalej. Za Studeným potokom prestupujeme na nosičskú skratku, ktorá nás o pol ôsmej vysádza na Zamkovského chate. V tieni Lomnického hrebeňa sa vydávame hore Malou Studenou dolinou. Nasvietený Prostredný hrebeň neustále ťahá zrak a núti nás kochať sa. Zakrátko sa nám naskytá aj pohľad na záver doliny s Téryho chatou a našim cieľom za ňou – Ľadovým štítom. V serpentínach hore hangom nám slnko dáva pocítiť svoju silu, preto sa pod Žltou stenou osviežujeme a pritom pozorujeme flegmatického kamzíka oproti.

O deviatej desiatujeme pri Spišských plesách a užívame si okolitú panorámu. Začína sa tu hemžiť stále viac ľudí, tak neotáľame a vydávame sa okolo Veľkého plesa hore dolinoou Piatich Spišských plies. Slnko silnie, po vetre ani chýru. Častejšie prestávky nám aspoň pomáhajú určiť ideálny smer, v čom nás utvrdzujú aj mužíci. Prichádzame pod sutinový kužeľ, nasadzujeme prilby a serpentínami stúpame k začiatku rampy pod úpätie Snehového štítu. Zo sute prestupujeme na skalu a rampou začíname naberať výšku. Vyššie sa napájame na vychodený serpentínový chodík, ktorý sleduje trávy viac vľavo. O pol jedenástej nás rampa vypľúva v Ľadovej priehybe.

Vystupujeme na Zadný Ľadový štít (teda skôr hrb), z ktorého sa otvára úžasná panoráma na sever a na východ. Pre viacero družstiev pred nami si dopriavame dlhšie leháro a dopĺňame energiu. Keď sa zdá byť už hrebeň voľný, nahadzujeme na seba sedáky a vyrážame. Hrebeň je príjemne vzdušný ale bez významnejších lezeckých ťažkostí. Na Ľadovom koni dobiehame poľskú trojku, ktorá ho prekonáva spôsobom štand-štand. Ochotne nás púšťajú. Za koňom nasleduje menší skalný výšvih, za ktorým už vidno vrchol, na ktorý prichádzame okolo štvrť na dvanásť. Fotíme o-sto-šesto panorámy na všetky strany a samozrejme spoločnú vrcholovku. Pri konzumácii obedu sa rozhodujeme, že na Malý Ľadový budeme pokračovať hrebeňom a nie traverzom Suchého žľabu.
Po polhodine vrcholových radovánok pokračujeme ďalej exponovaným hrebeňom, ktorý klesá až do Ľadovej štrbiny. Popoliezanie v pevnej skale a konečne trocha vzrušenia. Prvé problémovejšie miesto obliezame sprava cez dve kramle, poslednú vežičku pred Ľadovou štrbinou obliezame komínikom tiež zo strany Suchej doliny. V samotnej štrbine sa obchádzame s dvoma oproti idúcimi poľskými lanovými družstvami. Čakanie nám skracujú okolité výhľady. Zvyšok hrebeňa je už viacmenej choďák a tak zakrátko stojíme na Malom Ľadovom. Z jeho predvrcholu si vychutnávame panorámu celého traverzu, ktorý sme prešli.

V obednej horúčave schádzame suťou do Sedielka, kde prichádzame o jednej. Krátka občerstvovacia zastávka, telefonát domov a poďho dole „schodmi“ do Kotlinky pod Sedielkom. Okolo Modrého plesa a popod Pfinnovu kopu sa vraciame späť ku Spišským plesám. Na chate si dávame zaslúženú orosenú odmenu a pomedzi davy sa vydávame do doliny. K autu prichádzame o pol piatej, unavení ale viac ako spokojní.

Uvedená trasa je celodennou VHT túrou vedúcou čiastočne mimo značených turistických trás. Nejde o horolezeckú túru, hoci sa v nej nachádzajú krátke úseky, ktoré môžu spĺňať podmienky horolezectva podľa Návštevného poriadku TANAP-u. Preto upozorňujem, že túto trasu možno legálne absolvovať iba v sprievode horského vodcu, alebo v sprievode inštruktora vysokohorskej turistiky (KST, SVTS) a po absolvovaní kurzu v jednej z uvedených organizácii.

FOTOGALÉRIA K PODUJATIU

HORÁM ZDAR!

4 komentáre pre “Traverz Ľadových štítov”

1. miňodňa 18 sep 2013 čas 22:12

Andrej pekné. A pozdrav Rasťa. Dúfam, že mu kolienka stále slúžia 🙂

2. lubossdňa 17 sep 2013 čas 11:50

Pekná túrička prešli sme to s Miňom a s Filipom a chválim pekné fotky.

3. &rejdňa 17 sep 2013 čas 10:34

Stihol som to posledný tropický septembrový víkend, konkrétne 8.9.2013.

4. Zuzanadňa 17 sep 2013 čas 08:52

Juuj Andrej, parádne fotocky. Len neviem, kedy si ich stihol. Ja tu už od piatku čakám, kým doprsi a zo Zrubov vidim akurát tak po cestičku pre chodcov. Slavkovsky štít asi ukradli.