júl 15 2009

Walliské Alpy

Nuž Matterhorn nevyšiel a tak zvažujeme, čo ďalej. Voľba padá na najvyšší vrchol Švajčiarska a druhý najvyšší v Alpách, 4630 m vysoký Dufour Spitze nachádzajúci sa v skupine Monte Rosa Walliských Álp. Dvojdňový plán je jednoducho geniálny alebo geniálne jednoduchý. Prvý deň výstup na Margherita Hütte (najvyššie položená chata v Alpách) na vrchole Signalkuppe (4554 m) a na ďalší by nám ostal len výstup na Dufour Spitze. Tak sa aj stalo.

Po dni voľna, v stredu 8.7.2009 ráno o 07:00 hod. držíme v rukách lístky (76 CHF, spiatočný, platný 10 dní) na zubačku z Zermattu na Gornergrat (3089 m). Po vystúpení z vláčiku sme nútení zostúpiť o 600 m nižšie k začiatku ľadovca Grenzgletscher a odtiaľto vystúpiť v horúcom slnečnom dni na chatu Margherita Hütte. Nič iné nám nezostáva, tak ideme do toho. Prvú prestávku na oddych si doprajeme na Monte Rosa Hütte (2780 m). Tu si stanovíme stratégiu postupu. Naviazaní v lanovom družstve, každých 100 výškových metrov oddych, každých 250 metrov dlhšia prestávka na doplnenie tekutín a niečo na zahryznutie. Spočiatku sa nám to darí dodržiavať, s pribúdajúcimi výškovými metrami oddychujeme častejšie. Horúčava je neznesiteľná. Teplo odrážané ľadovcom Grenzgletscher znásobuje únavu. Okuliare ani neskúšam zložiť z očí. Vo výške nad 4000 m ideme z nohy na nohu. Po pravej strane máme masív Lyskammu (4527 m), Castor (4178 m), Pollux (4092 m). Mám toho plné zuby. Marcel do mňa /Majkyho/ natlačí energetický gél, ktorý zapíjam energeťákom. Každý z nás vypil cca tri litre tekutín. Chatu je už vidieť. Zozbierame posledné zvyšky síl a o 19:00 hod. šťastní zhadzujeme batohy z našich chrbtov. Chata je útulná. V zimnej izbe nechávame výzbroj a ideme sa ubytovať. Ubytovanie máme rezervované v typickom lágri, postele vybavené vankúšikom a troma dekami. Cena? 18 Euro/noc/osoba na Alpenverein, inak 33 Euro. Platiť sa dá kartou. Doprajeme si výbornú zeleninovú polievočku za 6,5 Euro, tretinkové pivko za 4. Keďže sme vo výške nad 4500 m, na noc si kupujeme pollitrové minerálky, fľaška za 2,5 Euro. Ideme spať. Ráno nás čaká Dufour Spitze.

Ranné slniečko a zvuk zásobovacej helikoptéry nám nedá spať. Aj tak je celá chata na nohách, alpinisti pobehujú hore-dole, personál povydával raňajky. My sa naraňajkujeme z vlastných zásob, do termosiek si dáme naliať horúcej vody na čaj (1 liter/4 Euro). Hoci so sebou máme varič a plynové kartuše, nechce sa nám škriabať sneh a prevárať ho na vodu. Prikúpime ešte zopár minerálok a môžeme vyraziť. Úväzy so „železom“, mačky na nohy, naviazanie sa do lanového družstva, prilba na hlavu, čakan do ruky. Vystrojení a vyzbrojení ako z módneho outdoor žurnálu (tichá spomienka na materiály z dôb prvovýstupov) vyrážame v ústrety najvyššej hory Švajčiarska. Z chaty zostúpime do sedla Col Gnifetti (4454 m) a odtiaľ pohodovo vystúpime na Zumsteinspitze (4563 m). Odtiaľto na Dufour to začína byť o niečom inom. Náročný zostup do sedla Grenzsattel (4458 m) zvládame za výdatného Miňovho istenia. Pri prekonávaní ostrej snehovej hrany sedla mám obe polky natesno zovreté. Od vytúženého vrcholu nie sme ďaleko. Začína skala smerom hore. Cítim sa istejšie. Posledný náročný skalný úsek pred nami. Miňo opäť exceluje svojimi lezeckými zručnosťami a tak to všetci bezpečne prekonávame. Koniec! Sme hore! Každému z nás sa v hlave premietal svoj vlastný film. Pocit zo spoločne dosiahnutého vrcholu je neopísateľný, táto hora nás skutočne stmelila. Z vrcholu zostúpime do sedla Silbersattel (4517 m) a ľadovec Monte Rosa Gletscher nás sprevádza k Monte Rosa Hütte. Rýchlo na stanicu Rotenboden (2815 m) stihnúť posledný vláčik do Zermattu.

Miňo, vďaka za lezecké majstrovstvo a trpezlivosť s nami. Marcelovi patrí vďaka za bezpečný transport ta i späť, Ďurovi sa trefné „šplechy“. A Evke? Evke za to, že sa rozhodla na poslednú chvíľu ísť s nami a že to všetko vydržala. O rok opäť!

Ešte pripájame zopár praktických informácií pre zvýšenie bonity článku, ceny sú uvádzané v CHF a nostalgicky i v Sk:
Lanovky a zubačky:
Zermatt – Klein Matterhorn – 90 CHF; (spiatočný), Sk 1800,-
Zermatt – Schwarzsee paradise – 47 CHF; (spiatočný), Sk 940,-
Zermatt – Rothorn paradise – 64 CHF; (spiatočný), Sk 1280,-
Zermatt – Gornergrat – 76 CHF; (spiatočný), Sk 1520,-
Základné potraviny, kupované v supermarkete COOP:
Pivo Tell, plechovkové 0,5 l (dá sa) – 0,9 CHF, Sk 18,-
Cestoviny (kura na paprika, Al Arabica, so zeleninou) – 3,8 CHF, Sk 76,-
Dôležité telefónne čísla:
Horská záchranná služba Švajčiarsko – 1414
Margherita Hütte – 00390163922805 (treba skúšať viackrát, občas je záznamník)
Hörnlihütte – 0041279672264

FOTOGALÉRIA K PODUJATIU

HORÁM ZDAR!

Stránky: 1 2

Nie je možné pridať komentár.