sep 27 2018

Víkend v Roháčoch

Tak sa to teda konečne podarilo! Túra, nad realizáciou ktorej som dumal už niekoľko rokov sa stala v prvý septembrový víkend roku 2018 realitou. Začiatkom júla kolega Jano začal pokušovať ohľadne eventuálneho víkendového podujatia. Do pléna frkol nielen myšlienku víkendového pobytu v horách, ale aj horlivosť všetko nacelkom zaonačiť. Iniciatíve sa predsa medze nekladú!

Piatok, 31. august 2018

Individuálny príjazd na chatu Zverovka, ubytovanie sa v priľahlých chatkách a krátka výrobná porada v penzióne Šindľovec. Teplé jedlo a chladné pivo (bohuchvála nie v opačnom poradí, nie sme na hudobných festivaloch) naštimovali priateľskú atmosféru.

Sobota, 1. september 2018

Chata Zverovka – Predný Salatín, hrebeň – Brestová – Salatín – Baníkov – Žiarska chata

06:00 SELČ. Zverský budík nám dáva jasne najavo, že tu nie sme na rekreácii. Podobnosť s názvom chaty Zverovka je čisto príhodná. Chladné a vlhké ráno umocňuje pocit, že dnes to nebude zadarmo. Hneď teraz musím privoliť, že tak aj bolo. Už počas prvého odpočinku v Spálenom žľabe mám termotričko, majúc udržať biologickú rovnováhu pokožky za asistencie iónov striebra a súčasne urýchľovať odvod potu, komplet prepotené. Mením za suché a takto to realizujem v pravidelných intervaloch počas celého dňa. S narastajúcou intenzitou slnečného žiarenia klesá vlhkosť vzduchu. Ranný chlad spolu s vlhkosťou vystriedalo teplo, sucho a jasno. Aspoňže akceleruje rýchlosť vysúšania trička prehodeného cez batoh. Je mi teda jedno, aké je počasie, aj tak sa potím ako moderátorka relácie o varení. Ďaľšiu prestávku si doprajeme na Prednom Salatíne odkiaľ pokračujeme na Brestovú. Kráčame pozvoľne, občas sa obrátime pohľadom späť, mrkneme vpravo, vľavo, obdivujúc príťažlivosť blízkych i vzdialenejších dolín, lúk, plies, vrchov, štítov… Charakteristickým puncom tejto trasy je členitosť. Na každý vrch, či už je to Salatín, Brestová, Spálená, Pachoľa, Baníkov, ktorými postupne prechádzame, je nutné vystúpiť po predchádzajúcom zostupe. Výstup na Spálenú je miestami zaistený reťazami. Ďalším rysom tejto trasy je absolútna absencia vodných zdrojov. Logicky, keďže sme na hrebeni. Z osobnej skúsenosti odporúčam pohyblivé zásoby v objeme minimálne 3 litre na jeden deň a osobu. Mal som len dva, ktoré „padli“ výstupom na Baníkov. Ponurú náladu mi vylepší spev horskej bystriny pri zostupe k Žiarskej chate. Len čo ho začujem, okamžite hľadám kadiaľ to zurčí a s úľavou hasím smäd.

S neskrývanou radosťou zostúpime k chate, kde máme zjednané ubytovanie v spoločnej nocľahárni. Predmetná podkrovná miestnosť pozostáva zo štvormiestnych boxov na spanie. Karimatku netreba, vlastný spacák je potrebný. WC aj sprcha s teplou vodou k dispozícií. Sprcha je na žetón. Vhodením žetónu sa automaticky spúšťa neúprosný trojminútový interval sprevádzaný digitálnym ukazovateľom. Sprchovanie sa však dá kedykoľvek stlačením magického tlačidla prerušiť a následne opätovne spustiť. Podčiarknuté, zrátané: Milé osoby ženského pohlavia, za tento čas JE MOŽNÉ SA OSPRCHOVAŤ.

Vysprchovaní, vyvoňaní usadáme k večeri. Spláchneme ju pivkom, druhým, tretím… Pani s kľúčami od miešačky, rozumej od baru o 22:00 hod. zatvára a nám neostáva nič iné, len sa pratať spať. Noc je pokojná. I spánok by bol pokojný, nebyť prerušovania svetluškami. Svetluškami sa cítia byť českí turisti v intervale každej hodiny navštevujúc WC svietiac si čelovkami i osvetlením nocľahárne. Prostenal v lekárničke bohužiaľ nenosím.

Nedeľa, 2. september 2018

Žiarska chata – Smutné sedlo – Roháčske plesá – Adamcuľa – Chata Zverovka

Dnes je v pláne tá ľahšia časť túry. Povzbudení výdatnými raňajkami, páročky, pečivko, čajík bylinkový, začíname ukrajovť prvé výškové metre do Smutného sedla. Sprvoti sa zľahka obávame mrakov visiac nad nami i zahaľujúc priľahlý Baranec. Ako mraky nad Barancom, tak aj naše obavy sa však v mihu vytratia, keď postupne i slniečko začína vykúkať. V Smutnom sedle sme raz dva, sprevádzaní piskotom svišťov. Pri zostupe Smutnou dolinou stretneme dva kamzíky. Pozdĺž Roháčskych plies doslova preletíme s výnimkou krátkych zastávok na fotenie. Popri zostupe na Adamcuľu stretnem po mnohých rokoch nášho parťáka Mateja. Stretnutiu sa nadmieru poteším, po toľkých rokoch si máme čo povedať. Uzriekli sme sa, že bude vhodné do budúcna sa stretávať častejšie. S Matejom sa rozlúčim, dobehnem našich a krátko po dvanástej prichádzame na parkovisko pri chate Zverovka. Doprajeme si výdatný obed a tesne pred odjazdom domov letia naše pohľady na hrebeň Roháčov kompletne zahalený v mrakoch, ktoré pretínajú blesky sprevádzané symfóniou hromov. Obavy tentokrát majú tí, ktorí sa tam nachádzajú.

Tento príbeh ukončím epilógom s niekoľkými konštatovaniami:

• Jednak pobyt v horskom prostredí a samotná trasa sú veľmi turisticky hodnotné, každý vrchol a výhľady z neho na okolitú krajinu sú naozaj zaslúžené.

• Dvojak Žiarska chata. Výborné jedlo, príjemná obsluha, čistota vnútri i naokolo, komfortné ubytovanie aj v spoločnej nocľahárni. Ceny prijateľné. Mínusmi sú však nemožnosť platby kartou a žiadne zľavy či už na preukaz JAMES alebo ALPENVEREIN.

• Naostatok srdečná vďaka Jančimu za organizáciu skvelého podujatia a Braňovi s Petrom za utužovanie kolektívneho ducha.