mar 05 2011

Liptovské Tatry – Bystrá

Liptovské Tatry - Bystrá

Je pol ôsmej a my zastavujeme na parkovisku v Podbanskom. Stojíme na začiatku chodníka, ktorý vedie na najvyšší vrchol Západných Tatier. Časový údaj na smerovníku hovorí o vyše šiestich hodinách, čo je pravdepodobne čas pri najhorších možných poveternostných podmienkach.
Chodník je už od začiatku pod celkom slušnou vrstvou zmrznutého snehu, takže si pomáhame paličkami. Ide sa dobre a aj vďaka príjemnej mínusovej teplote sa nepotím. Úžasné ticho spolu s trhajúcou sa hmlou a slnkom mi okamžite prepínajú myseľ do relaxačného módu. Vstupom do Kamenistej doliny zároveň vstupujeme do medvedieho teritória, čo na krátko vyvoláva otázku „spia ešte?“. Po hodine nás v kosodrevine už naplno oblizujú slnečné lúče, a tak zhadzujeme prebytočné vrstvy. Pod Kobylou začína pofukovať a situácia sa opäť otáča. Hľadáme závetrie a pred výšvihom okrem jedenia obliekame vrstvu na-boj-proti-vetru. Chalani idú napred, keďže budeme zostupovať do vedľajšej doliny a niekto sa musí vrátiť pre auto. Nad výšvihom už fúka celkom slušný severák, ktorý nás núti použiť všetky zdrhovadlá na bundách. Pri pohľade na hrebeň pred sebou sa už v duchu „teším“ ako „príjemne“ bude hore.

Keďže sneh pod nohami je premrznutý až na podklad, kráča sa veľmi príjemne aj bez mačiek. Túto skutočnosť využívame a skracujeme si nástup na hrebeň. Táto skratka nám síce postavila do cesty 40-45° svah, ale aspoň sme sa trochu zahriali. Prekvapujúco nefúka až tak ako to zdola vyzeralo. Prvé výhľady zmazávajú námahu, ktorú bolo treba kvôli nim vynaložiť a po chvíľke kochania sa pokračujeme ďalej.
Chalani sú na dohľad asi 10 min. pred nami, preto v prvom lepšom závetrí vyhlasujem krátku pauzu. Dolievame palivo a následne nanášame ochranné faktory na slnkom-vetrom ošľahané tváre. Po chvíľke krátkeho relaxu sa vydávame za našou rýchlejšou dvojicou. Terén naberá na strmosti a razom je to viac ľad ako sneh, preto v krátkom časovom slede vyhlasujem ďalšiu pauzu – mačkovú. Opäť raz oceňujem inštalačnú rýchlosť automatov a popri čakaní kedy sa nechajú nalákať na nohu aj Gabikine remienkové, sledujem hrebeň. Prekvapujúco vidím zostupovať náš predvoj, ktorý to pre výzbroj nedostačujúcu na ďalší bezpečný postup otáča. Chalani sa aj kúsok pošmýkali, ale našťastie bez vážnejších následkov.

My pokračujeme po betónovo-ľadovom hrebeni opatrne ďalej až na Blyšť. Za jeho hranou sa nám na všetky strany naskytujú hubuotvárajúce výhľady, čo okamžite zamestnáva foťák. Na vrchol je to už len kúsok a po miernom hrebeni to ide jedna radosť. Po piatich hodinách sme nakoniec v polovici našej cesty a zároveň jej najvyššom bode. Využívame práve odchádzajúcu skupinku skialpinistov na spoločnú vrcholovku. Výhľady, výhľady a opäť výhľady. Polhodina ubieha ani neviem ako, začína sa zaťahovať a my sa musíme vydať na zostup.

Schádzame smerom do Bystrej doliny a stále obdivujeme tú krásu čo nám leží pod nohami. S mačkami na nohách sa predierame stádom asi 30tich obedujúcich kamzíkov. Priateľskými pohľadmi nás vyprevádzajú na cestu dole. Trochu krkolomne schádzame z hrebeňa po svahu, ktorý je viac trávnatý ako zasnežený, až sme konečne v doline. Na veľkom vyhriatom kameni oddychujeme, dojedáme prebytočnú záťaž a pohľadom sa lúčime s týmto nádherným kútom našich hôr.

Zvyšok zostupu Bystrou dolinou už ideme bez mačiek v mokrom snehu, ktorý sa miestami nevyspytateľne prebára. Z odhadovanej hodiny sú razom dve, keďže chodník je v dolnej polovici skoro celý ľadový. Spolu s únavou po celodennom špacírovaní sa to veru nie je najlepšia kombinácia. Zdanlivo nekonečný zostup sa končí šťastne krátko po 16tej, kedy prichádzame do Hrdova, kde nás už čakajú chalani.

FOTOGALÉRIA K PODUJATIU

HORÁM ZDAR!

2 komentáre pre “Liptovské Tatry – Bystrá”

1. &rejdňa 16 mar 2011 čas 10:24

Ak si myslela túto fotku, tak tej jedinej autor nie som (originál TU)

2. Zuzanadňa 12 mar 2011 čas 16:12

Strhnutá dynamickým článkom, omámená blankytnými fotkami a preliata prídelom mojej fantázie som mala možnosť na chvíľku tento výlet absolvovať s vami. Bola som prinútená vytiahnuť mapu zo šuflíka, jeden prst sledoval mapu, druhý text. Perfektný článok Andrej. Vlastne ako vždy. Poznať tak tvoju múzu… :). Čo si ty vlastne s tými zážitkami robil, kým si nebol v tejto sekte?
    PS: dúfam, že 16tej fotky si autor…