feb 27 2017
Čelovka Fenix HP25R – univerzálne kladivo na tmu
Ako nástupca modelu HP25 má okrem väčšieho svetelného výkonu pridanú aj možnosť nabíjania akumulátora v batériovom púzdre, a tiež indikáciu stavu jeho kapacity. Tieto dve vychytávky mi doteraz v čelovkách Fenix síce nechýbali, ale bol som celkom zvedavý na ich praktický prínos. Rovnako som bol zvedavý na využiteľnosť dvoch hlavných reflektorov (na blízko a do diaľky) namiesto jedného.
Ako dlhodobo spokojného užívateľa HP12 ma ako prvé na tejto čelovke prekvapili jej rozmery a hmotnosť. Väčšie rozmery sú daňou za jeden hlavný reflektor navyše a tiež nabíjacie rozhranie. To isté platí aj pre gramy, ktoré sa vo výsledku pre komplet s origo akumulátorom zastavili na čísle 240 (na porovnanie spomínaná HP12 váži 160g). Čo sa týka rozloženia tejto hmotnosti, použité konštrukčné riešenie s oddelenou reflektorovou časťou vpredu a batériovým púzdrom vzadu je v tomto prípade asi najoptimálnejšie. Pri použití originálneho akumulátora (18650 2600mAh) mierne prevažuje hmotnosť batériového púzdra, pri použití dvoch článkov CR123A je to 50 na 50. Čelovka je teda s ohľadom na celkovú hmotnosť dobre vyvážená.
Čo sa použitých materiálov týka, vsadil Fenix na overený tvrdený letecký hliník, z ktorého je telo reflektorovej časti. Zabezpečená je tak dostatočná mechanická odolnosť ako aj optimálny odvod tepla od výkonných LED diód Cree XM-L2 U2 (veľký reflektor) a Cree XP-G2 R5 (malý reflektor). Držiak reflektora, spony na popruhoch a batériové púzdro sú takisto z overeného tvrdeného plastu. V prípade krytu batériového púzdra sa tak ešte ušetrilo aj na celkovej hmotnosti. Výhodu vidím tiež v tepelnoizolačných vlastnostiach plastu oproti hliníku, ktorý v zime toľko neoziaba, čo určite prospeje aj akumulátoru. K bezpečnosti majiteľa prispievajú dva reflexné trojuholníky na batériovom púzdre, ktoré ocenia hlavne vodiči ktorým sa pripletiete do cesty.
Čelovka je dobre ovládateľná aj v hrubších rukaviciach, v páperových však už budete ovládacie tlačidlá stláčať viacmenej naslepo. Výmena vybitého akumulátora v teréne je vďaka robustnému uzáveru batériového púzdra bezproblémová a rýchla. Nastavenie sklonu reflektora je riešené cez ozubenie na jeho zadnej strane. Dá sa nastaviť v deviatich krokoch v rozsahu 60 stupňov. Reflektorová časť v jednotlivých polohách drží síce pevne, ale s určitou vertikálnou vôľou. Tá napríklad pri rýchlych zbehoch spôsobuje nepríjemné zatrasenie kužeľa pri každom došľape.
Elektronika v čelovke má okrem pamäte na posledný navolený režim či zabezpečovania digitálnej regulácie svietenia na konštantný jas aj ďalšie užitočné funkcie. Sledovaním teploty tela reflektora čoby chladiča chráni pred prehriatím/poškodením hlavne veľkú diódu (XM-L2) v režime maximálneho výkonu. Hraničnou teplotou, od ktorej automaticky znižuje výkon čelovky je 65°C. Ďalšou funkciou inteligentných obvodov HP25R je už v úvode spomenutá vychytávka v podobe indikácie úrovne nabitia akumulátora, a to pomocou malej bielej a červenej LEDky. Stačí krátko stlačiť pravé tlačidlo a sledovať či bliká biela (>70%), striedavo biela-červená (>30%<70%) alebo červená (<30%) dióda. Ak je akumulátor v poslednej (červenej) tretine a snažíte sa čelovku prepínať na vyššie režimy, automatika v krokoch (po 1s) podľa množstva zvyšnej energie zníži výkon na únosnú úroveň, pričom pri jej dosiahnutí 3x preblikne malá dióda (XP-G2). Je to signál, že už dozrel čas dať ju na nabíjačku. V prípade, že už nie je dostatok energie na svietenie veľkou diódou ani v režime LOW (30lm), prepne čelovka na malú diódu do režimu ECO (4lm) a 3x preblikne. Akékoľvek ďalšie pokusy o prepnutie na vyšší režim končia týmto stavom a nakoniec až vypnutím.
Elektronicky riadené i chránené je aj nabíjanie akumulátora cez microUSB port na tele batériového púzdra. Malá stavová LEDka informuje ako o priebehu nabíjania (svieti na červeno) tak i o jeho ukončení (svieti na zeleno). Pozor pri nabíjaní na povolený uzáver batériového púzdra, ktorý môže spôsobiť, že po pripojení nabíjačky sa stavová LEDka rozsvieti hneď na zeleno! Môžete sa tak nepozornosťou uviesť do omylu, že akumulátor je nabitý, pričom nabíjanie ani nezačalo. Podľa stupňa vybitia akumulátora sa čas na jeho úplné nabitie (nabíjačkou na telefón zo siete 230V s výstupným prúdom 0,7A) u mňa pohyboval od troch do tri a pol hodiny.
Najväčšou devízou tejto čelovky je počet svetelných režimov. Malá dióda (XP-G2 R5) v menšom reflektore vie svietiť úrovňami ECO (4lm), LOW (30lm), MID (130lm) a HIGH (350lm). S ohľadom na oranžovú rozptylku pred ňou sa jedná o ideálne rozptýlené mäkké svetlo na blízko. Veľká dióda (XM-L2 U2) v hlavnom reflektore s čírou optikou je koncipovaná ako bodový zdroj do diaľky. Vie svietiť úrovňami LOW (30lm), MID (130lm), HIGH (350lm) a TURBO (1000lm). Treťou do partie je červená LEDka, ktorá na úrovni 0,2lm môže buď trvalo svietiť alebo blikať. Suma sumárum na výber je z desiatich režimov, z ktorých sa asi ani nedá nevybrať. Na blízko som najčastejšie využíval režimy MID a HIGH, ktoré stíhajú pokrývať rýchlu chôdzu pri skorých nástupoch na túry ako aj voľné tempo pri behu. Vďaka širokému kužeľu bez prechodov sa dá dobre čítať terén pod nohami ale aj v blízkom okolí (5 až 7m). Reflektor do diaľky som využíval hlavne pri behu, kedy podľa potreby išli režimy MID, HIGH i TURBO. Posledné dva sa dajú univerzálne využívať ako „hľadacie“ napr. pri orientácii v lese, na horách apod. Režim TURBO je samozrejme špecifický, nakoľko ide už o svetelný lúč, ktorý dosvieti ďalej ako vy voľným okom dovidíte. V tomto režime už v reflektorovej časti vzniká nie zanedbateľné odpadové teplo, na ktoré treba myslieť pri manipulácii bez rukavíc. Výrobca udáva 1,5 hodiny ako dobu svietenia pre režim TURBO. Treba si však uvedomiť, že táto doba je meraná podľa štandardu ANSI/PLATO FL1 (2009), ktorý ju definuje ako čas, za ktorý sa zníži svetelný výkon zdroja na 10% počiatočnej hodnoty (meraný od 30.s po zapnutí).
Aby nevznikali domnienky a nejasnosti, rozhodol som sa urobiť test „času výdrže svietenia na maximálny svetelný tok“. Čelovku s plne nabitým originálnym akumulátorom (2600mAh) som pri izbovej teplote (20°C) zapol do režimu TURBO a spustil stopky. Počiatočnú intenzitu svetelnej stopy som bral ako referenčnú. Po približne 12 minútach čelovka prepla do režimu HIGH, pričom telo reflektora bolo značne horúce. V tomto stave som čelovku nechal 3 minúty a opäť ju prepol do režimu TURBO. Situácia sa takto zopakovala 3-krát. Keď som chcel čelovku prepnúť do režimu TURBO štvrtý krát, prepla sa síce do viditeľne vyššieho výkonu ako HIGH, ale nebolo to už tých 1000lm ako na začiatku. Takto som ju teda nechal svietiť až do času 1h30min na stopkách, kedy už režimy HIGH a TURBO mali rovnakú intenzitu. Skúška stavu kapacity akumulátora následne ukázala menej ako 30%. Po vypnutí a vychladnutí tela reflektoru sa už režim TURBO nedal zapnúť.
Záverom možno konštatovať, že doba svietenia v režime 1000lm deklarovaná výrobcom vychádza z meraní podľa určitého štandardu. Neznamená, že túto dobu čelovka vydrži svietiť na 1000lm nepretržite. V praxi táto hodnota udáva skôr čas, v rámci ktorého je tento svetelný tok nesúvisle k dispozícii. Dĺžka takýchto intervalov závisí od intenzity chladenia tela reflektora a tiež na množstve energie v akumulátore. V tomto konkrétnom prípade, pri použití plne nabitého originálneho akumulátoru s kapacitou 2600mAh bol súčet 1000-lumenových intervalov (na jedno nabitie) cca 40 minút.
Ako dlhoročný užívateľ čeloviek značky Fenix som mal od modelu HP25R značné očakávania. Mierne sklamanie z väčších rozmerov kompletu na úvod sa postupne rozplynulo a za nevýhodu ich rozhodne nepovažujem. Za poriadny svetelný výkon treba proste rátať s miestom navyše v batohu. Tak isto ako aj väčšia hmotnosť sú daňou za dva hlavné reflektory (ktorých výhody určite prevažujú) a možnosť nabíjať čelovku rovnako ako mobilný telefón(túto vychytávku som si rýchlo obľúbil). Jednoduchá indikácia stavu kapacity akumulátora je výborným pomocníkom pri rozhodovaní sa pred aktivitou, či ho treba dať nabiť, alebo ešte tú hodinu vydrží. Zo svetelných režimov na blízko i do diaľky si určite vyberú i tí náročnejší, ich prepínanie je intuitívne a pokiaľ nie ste na polárnej expedícii zvládnete to aj v rukaviciach. Výdrž akumulátora na jedno nabitie pri použití maximálneho svetelného toku 1000lm je myslím si dostatočná, v prípade potreby ho možno o tretinu „natiahnuť“ kúpou akumulátora s kapacitou 3400mAh. I keď čelovka navonok nepôsobí nezničiteľne, jej mechanická odolnosť ako aj krytie (IPX6) postačujú pre účely jej určenia – turistika, horolezectvo, skialpinizmus, horský beh či bicyklovanie.
Jediné mínus dávam Fenixu za svetelnú stopu červenej LEDky, ktorá obsahuje dve (pre mňa rušivé) kružnice.
Čelovku Fenix HP25R je možné zakúpiť v eshope kronium.cz za 79,90€.
FOTOGALÉRIA PRODUKTU
HORÁM ZDAR!