jan 08 2016

Vysoké Tatry – Končistá (2538)

Končistá

Je najvyšším vrcholom v južnej rázsoche vybiehajúcej z Popradského Ľadového štítu, nad Batizovskou a Štôlskou dolinou. Názov Končistá dostal vrchol podľa svojho špicatého, ostrého tvaru, ktorý ho charakterizuje pri pohľade z juhu z kotliny. Na vyššom južnom vrchole sa nachádza zaujímavý balvan v tvare konskej hlavy alebo nákovy, na ktorý sa ako prvému podarilo vyliezť Viktorovi Lorencovi okolo roku 1880. Zaujímavosťou v spojitosti s Končistou, je fakt, že bola posledným cieľom národnej vychádzky slovenských vlastencov pred pádom habsburskej monarchie v auguste 1918. Jej voľba namiesto tradičného výstupu na Kriváň mala ochrániť účastníkov pred zákrokom polície. Čítaj ďalej »

Žiaden komentár

mar 19 2014

Vysoká

Vysoká a Dračí

Vysoká vyrastá z hlavného hrebeňa Tatier medzi Gankom a Ťažkým štítom, nad Dračou a Rumanovou dolinkou a Ťažkou dolinou. Oba jej vrcholy sú takmer rovnako vysoké, juhovýchodný (JV) je len o pár centimetrov vyšší ako severozápadný (SZ). Medzi nimi sa nachádza výrazná Štrbina vo Vysokej, z ktorej na juh do Dračej dolinky spadá Centrálny žľab Vysokej – najľahší a v zime najvyužívanejší prístup k obom vrcholom. Čítaj ďalej »

sep 15 2013

Traverz Ľadových štítov

Ľadový štít

Budíček o pol tretej, obložené chlebíčky na raňajky, posledná kontrola batohu, hviezdna nočná obloha. Presun na dohodnuté miesto mi na ceste spestruje safari v podobe líšok, laní, srnca a jedného macka. O pol piatej sa prehadzujem k Rasťovi do auta a v trojici vyrážame smer Tatry. Čítaj ďalej »

jan 06 2012

Walliské Alpy – 3.časť: Rimpfischhorn – severný vrchol (4108)

RimpfischhornPo dvoch náročných dňoch na Dome, dni oddychu pri kartách a noci špeciálnych vizuálnych efektov, stojíme ráno pred rozhodnutím čo ďalej. Citelne sa ochladilo a cez prevaľujúcu sa oblačnosť badať koľko pripadlo čerstvého snehu. Na vážnejší výstup teda môžeme rovno zabudnúť. Z pripraveného menu teda rýchlo vyberáme niečo ľahšie ale o to výhliadkovejšie – Rimpfischhorn. Čítaj ďalej »

nov 22 2011

Walliské Alpy – 2.časť: Dom (4545)

Dom

Po návrate z Alphubelu si dopriavame deň voľna a konsolidujeme sily v kempe Attermänze. Hlavne teplá sprcha z nás rýchlo zmýva únavu, a tak už večer kujeme plány na ďalší kopec. Predpovede veštia dva dni pekného počasia, čo je pre náš plán viac než dostačujúce. Úmysel je jasný: vystúpiť na siedmy najvyšší vrchol Álp (podľa UIAA), najvyšší vnútrozemný vrchol Švajčiarska, DOM. Majestátne sa týčiaci dominantný vrchol skupiny Mischabel čnie tri kilometre nad dolinou Mattertal. Samotný fakt, že smerom hore vedie len cesta po vlastných, je už samo osebe výzva, ktorej nemožno odolať. Preto ešte v ten večer volám na chatu a rezervujem nám tri miesta na nasledujúcu noc. Čítaj ďalej »

okt 23 2011

Walliské Alpy – 1.časť: Alphubel (4206)

Alphubel

Nachádza sa tu viac ako polovica alpských štvortisícoviek, z tých najvyšších až tri štvrtiny. Ostré, ľadovcami tvarované štíty týčiace sa nad hlbokými údoliami. To je Wallis. Keď som túto scenériu videl prvý krát, ešte som nevedel, aký raj mám pred očami. Až keď som si to po čase uvedomil, padlo okamžité rozhodnutie, a tak sa zrodila akcia, ktorú vám priblížia nasledujúce riadky.

Za prvý a zároveň aklimatizačný kopec sme si vybrali miestnu klasiku – Alphubel. Po 16tich hodinách v aute prichádzame spolu so súmrakom do Taschu a úzkou cestou ďalej pokračujeme až do Ottafe. Čítaj ďalej »

okt 20 2011

Mont Blanc, 4810 mnm.

Východ slnka nad Mt. Blancom

Vždy keď idem do hôr v ktorých som ešte nebol tak sa teším, ale kdesi v hĺbke sú aj tie obavy, že „čo ak hora ukáže svoju zlú tvár“. A tak to bolo aj keď som sa vybral na Mont Blanc.

jún 27 2011

Glockner express

Glockner-express_2011
Po dvoch mesiacoch čakania na počasie konečne sedíme v aute smer Vysoké Taury a dúfame, že predpoveď na najbližšie dva dni sa nebude mýliť. V trojčlennej zostave si to šinieme nedeľným, upršaným Rakúskom po A2-ke smer Graz-Villach-Lienz-Kals, až konečne krátko po 13tej parkujeme pri Lucknerhause. Tlačíme niečo do hláv, potom veci do batohov. Dnes je pred nami len 850 výškových metrov na chatu, takže nie je dôvod sa ponáhľať.

12 komentárov

mar 05 2011

Liptovské Tatry – Bystrá

Je pol ôsmej a my zastavujeme na parkovisku v Podbanskom. Stojíme na začiatku chodníka, ktorý vedie na najvyšší vrchol Západných Tatier. Časový údaj na smerovníku hovorí o vyše šiestich hodinách, čo je pravdepodobne čas pri najhorších možných poveternostných podmienkach. Čítaj ďalej »

jan 30 2011

Zimné Rysy

Prvý zdokumentovaný názov tohoto vrcholu – Meeraugspitze – pochádza z roku 1853. V doslovnom preklade znamenal „štít Morského oka“. Terajší názov Rysy pochádza z goralského rysy, čo je pomenovanie pre čiary, ryhy či štrbiny, ktoré sú viditeľné pri pohľade zo severu na vrchol Rysov a tiež na severné steny Mengusovských štítov. Tieto žľaby sú často i v lete zasnežené a tak sa vynímajú na tmavom žulovom podloží skalných stien. Nemá teda nič spoločného s rovnomennou mačkovitou šelmou. Pred 1. svetovou vojnou ich dokonca propagovali pod názvom tatranské Rigi, pre ich široký výhľad.